Zajęcia terapeutyczne dla dzieci – sprawdź

1. Zajęcia montessori

Główne założenia metody montessori w Ostrowie Wielkopolskim to:

  • Brak systemu kar i nagród. Taka metoda stawia nacisk na wolność u najmniejszych oraz wykształcenie wewnętrznej motywacji {aby się uczyć|aby zacząć się uczyć|do nauki
  • Swobodna atmosfera między dziećmi. W metodzie Montessori nie ma miejsca na rywalizację między uczniami. Maluchy uczą się od siebie nawzajem, poprzez wsparcie i pomaganie sobie. One decydują, gdzie, czego i na jak długo chcą się uczyć w konkretnym momencie. Należy także dodać, że dzieci podczas nauki mogą w pełni swobodnie poruszać się po pomieszczeniu.
  • W klasie znajdują się dzieci w różnym wieku, z trzech roczników. Z racji na to, że maluchy uczą się w swoim własnym tempie, a program nauki jest spersonalizowany, przez to, że każde dziecko ma inne potrzeby, zdolności oraz zainteresowania.
  • Nauczyciel ma za zadanie wspierać, pomagać i udostępniać odpowiednie pomoce dydaktyczne swoim uczniom. Musi on podążać za dzieckiem a także pomagać mu w odkrywaniu i rozwijaniu swoim uzdolnien.

Porządek i ład podczas nauki

Pamiętaj, że w miejscu nauki dziecka musi być porządek. Dzieci mają do dyspozycji pomoce dydaktyczne, które są dobrane w przemyślany sposób.

1. Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje które płyną z ciała lub środowiska, a następnie wysyła konkretną reakcję. Zmysły kluczowe dla integracji sensorycznej którymi są dotyk, równowaga oraz czucie ciała mają ogromne znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Integracja sensoryczna jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wyższych zmysłów a także umiejętności. Co do nich należY? Jest to np wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia lub zdolność wykonywania precyzyjnych czynności. Problemy integracji sensorycznej mają miejsce, kiedy mózg jest niezdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wtedy ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być zbytnio ruchliwe albo mieć problemy ze skupieniem uwagi. Mogą się też pojawić zaburzenia z koordynacją ruchu, umiejętności pisania a nawet czytania.

2. Fizjoterapia

Fizjoterapia to kompleksowe działanie, które ma na celu poprawę, przywrócenie a także utrzymanie zdolności ruchowych i funkcjonalnych pacjenta. Niezwykle istotne jest także to, że jest w to włączone również działanie profilaktyczne, które ma przeciwdziałać wystąpieniu ponownych epizodów. By uzyskać poprawę zdrowia, fizjoterapeuta stosuje kinezyterapię, czyli terapię ruchem oraz terapię manualną która polega na masażach i technikach wykonywanych ręką fizjoterapeuty.

3. Psychoterapia

Psychoterapia osób dorosłych w dużej mierze polega na rozmowach z psychoterapeutą. W związku z tym duża część osób zastanawia się, jak prowadzona jest psychoterapia dla dzieci. Metody terapeutyczne dla dzieci dobierane są odpowiednio do wieku dziecka i jego możliwości poznawczych. Najmłodsi swoje trudności zazwyczaj odzwierciedlają w zabawie, w związku z czym, im dziecko jest mniejsze, terapeuta bazuje właśnie na tej aktywności. Co więcej często korzysta z gier, dzięki czemu może nawiązać z dzieckiem więź, dowiedzieć się jakie ma zainteresowania. Sama relacja pomiędzy terapeutą a dzieckiem jest ważnym czynnikiem leczącym. Ważnym elementem terapii dzieci jest także praca w oparciu o rysunek. Maluchy w taki sposób mogą się wyrazić. Bardzo podobnie jest, w momencie, gdy wspólnie z terapeutą tworzą opowiadania lub bajki. Dziecko, tworząc opowiadania wspólnie z terapeutą, najczęściej głównemu bohaterowi dają swoje własne cechy bądź opowiada jego sytuację, jako podobną do swojej.