Mała księgowość jest jednym ze sposobów rozliczania właściciela firmy lub osoby fizycznej z urzędem skarbowym. Potocznie nazywa się to mała księgowość. Precyzyjniej mówiąc istnieją trzy metody: karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany a także podatkowa księga przychodów i rozchodów. Warunkiem używania z tego sposobu jest przychód mniejszy niż 2 000 000 euro. W sytuacji, kiedy kwota ta zostanie przekroczona, niezbędne jest wprowadzenie pełnej księgowości. Należy wspomnieć, że ta metoda rozliczenia może być prowadzony samodzielnie przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność, nie ma potrzeby korzystania z usług biura rachunkowego. Jedynym warunkiem jest poznanie podstawowych przepisów prawa zarówno podatkowego, jak i gospodarczego.
Kto może skorzystać z księgowości uproszczonej?
Każdy przedsiębiorca po otwarciu firmy staje przed pytaniem jaką księgowość prowadzić? Limit dochodów liczy się jest po kursie ogłoszonym przez NBP 30 września w rokpoprzedający dany rok obrotowy. Jest to podstawowe kryterium. Przekroczenie tego limitu nie pozwala na zastosowanie metod rozliczania małej księgowości. Podmioty które mogą stosować księgowość uproszczoną to:
- spółki cywilne,
- spółki jawne,
- spółki partnerskie,
- osoby fizyczne,
- spółki socjalne.
Księgowość uproszczona- najważniejsze informacje
Mała księgowość to przede wszystkim proste metody rejestrowania finansów przedsiębiorstwa. Każda z tych metod ma za zadanie w łatwy sposób opodatkować finanse przedsiębiorstwa, oraz w miarę możliwości nie generować dodatkowych kosztów. Jest to o tyle nieskomplikowana metoda, że większość właścicieli firm jest w stanie poradzić sobie z nią samodzielnie. Jakie są metody prowadzenia księgowości uproszczonej?
- Karta podatkowa – w tym przypadku wysokość podatku jest niezmienna- nie zależy uzyskiwanych dochodów. Wysokość podatku liczona jest na podstawie informacji o danej działalności, ilości zatrudnionych a także o liczbie mieszkańców danej miejscowości. W praktyce nie każdy przedsiębiorca może skorzystać z tego sposobu, ponieważ ma on dosyć zawiłe kryteria.
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów – w tej metodzie prowadzi się dokumentację, w której odnotowywane są wszystkie koszty i przychody firmy. Na tej podstawie wyliczany jest podatek. Jest to najpopularniejsza metoda, a jaj plusem jest to, że przedsiębiorca nie płaci podatku w przypadku braku zysków.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – tutaj chodzi o to, aby podatnik zapłacił pewną kwotę podatku, który zależy od rodzaju działalności. Minusem tego jest, że jeżeli przychody są niższe od kosztów, nadal jest obowiązek opłacenia podatku.