Świat się zmienia, a wraz z nim rozwijają się metody, z których korzystamy. Również proces nauczania jest całkowicie inny niż przed laty. W dzisiejszych czasach, w dobie zalewu wszelkiego rodzaju bodźców niezbędne jest określenie priorytetów. Dotyczy to zwłaszcza najmłodszych. Przedszkolaki nie są w stanie się ukierunkować – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą wychowawców w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Podstawą nowoczesnego przedszkola musi być wielotorowość. Taka droga pozwala maluchowi dowiedzieć się jak najwięcej i indywidualnie wybierać co je interesuje.
Przedszkole – jakie metody wychowawcze w nim panują
Bez względu na miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, sposoby wychowawcze są przeważnie podobne. Nieistotne czy to Mokotów czy Wawer – przedszkole zawsze powinno stawiać nacisk na wszechstronny rozwój młodego człowieka. Istotne jest wpajanie dziecku zasad moralnego postępowania. Powinno się obserwować postawy dziecka i informować je o oczekiwaniach. Budowa tego typu pozytywnych zachowań polega na budowaniu pozytywnych skojarzeń w głowie dziecka. Nauczyciel powinien zwracać uwagę na dobre(y) humor dziecka. Wykluczone jest podnoszenie głosu czy karanie. Należy wyjaśniać różne sprawy spokojnym tonem. Konsekwentna budowa przyjacielskiej relacji sprawia, że dziecko po jakimś czasie przyjmuje zasady i wchłania jako własne. Oprócz tego istotną kwestią jest rozmawianie z dziećmi o emocjach. Nieskrępowane rozmawianie o tym co się czuje buduje w dziecku empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.
Jakie metody pracy z dziećmi są najbardziej rozwijające?
Oczywiście każde przedszkole posługuje się swoje(imi) metody(ami) pracy z najmłodszymi. Sporo z nich stawia na specjalizację. Jest to metoda, gdzie do przewodniej dziedziny dopasowuje się tematykę ogólną. Istnieje kilka regularnie adaptowanych metod, które charakteryzują się skutecznością. Warto je poznać:
- metoda bloków tematycznych – wyznacza się główny blok tematyczny, wokół którego oscylują wszelkie zabawy w danym dniu. Tematykę bloków wskazuje się na podstawie zainteresowań podopiecznych, rodziców i wychowawców. Często opiera się ona na świętach okolicznościowych lub porach roku.
- metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale sali na kilka partii o zróżnicowanej tematyce. Dziecko ma swobodę decyzji, w którym kąciku chce pracować. Tego rodzaju metoda pozwala na realizację planu nauczania w małych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą poświęcić więcej czasu na pracy(ę) indywidualną z maluchami. Małe grupy zachęcają również dzieci do nawiązywania relacji z rówieśnikami.
- metoda projektów badawczych – naciska na wartości poznawczej danych ćwiczeń. Dzięki pracę indywidualną lub grupową dzieci starają się znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące wybranego tematu. Oprócz rozszerzaniem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i dociekliwości
- metoda portfolio – poprzez gromadzenie(u) prac, dokumentów i zdjęć w trakcie pobytu w przedszkola(u) można zaprezentować ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez lata. Jest to swego rodzaju teczka będące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak i dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać refleksji okres przeżyty w przedszkolu.
Codzienny rytm zajęć przedszkolnych
Dzieci stosunkowo szybko ulegają rozkojarzeniu. Dlatego istotna jest dynamika i stałe pobudzanie zainteresowania. Jak wobec tego wygląda typowy dzień w przedszkolu? Na początek zabawa w kręgu – dzieci oraz wychowawca siadają w kręgu i następuje przedstawienie do tematu dnia. Następnie pora na zajęcia wiodące – mogą one być związane z rozwijaniem zdolności językowej(ych), matematycznej(ych), a także z muzyką czy plastyką. Potem pora na jakże ważne w przypadku młodych ludzi zajęcia okołosportowe. Bez względu na pogodę odbywają się one na dworze. Potem, po harcach należy coś przekąsić i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci dostają wystarczająco sporo bodźców, które prawidłowo wpływają na ich rozwój.